19 dec

Fredagen den 19 gick vi upp tidigt för att hinna till Cordoba och min avslutning. Fast det gjorde vi inte, för vi kom in från fel håll i Cordoba och där hittar jag inte alls. Så vi irrade runt tills jag hittade rätt och när vi väl kom till skolan hade alla mina kompisar redan gått. Vi tog en fika med min klassföreståndare istället och hon försökte sig på den mest katastrofala engelskan jag någonsin hört för att försöka kommunicera med pappa. Hon slängde också på trevlighumöret och det falska leendet, för så där glad har jag aldrig sett henne förut. Men ja, det var väll bättre än att hon hade betett sig som en sur evil bitch.

Sen gick vi Jesus avslutning, HAHAHA vad roligt det var. De skulle vara en julkrubba så alla barnen var utklädda till något (Maria, får, åsnor, Josef, stjärnor och annat) och Jesus var en fårvallare (eller vad det nu heter). Jag trodde de skulle spela en pjäs eller något men dagisfröknarna bara satte ut dem på varsin plats och sen fick de sitta där i fem minuter. Åh, alla var så himla söta och de som bölade var bara så roliga. Los Reyes Magos kom (de tre vise männen), delade ut presenter till ungarna och hade godisregn (superduperjättesmart att kasta stora hårda kolor).

Vi gick hem och åt lunch allihopa hela min värdfamilj plus pappa och det var verkligen jätteskönt att det klickade på båda sidorna. Även fast det kändes lite falskt allting, det är sällan folk är så glada och trevliga. Men ändå. De tyckte att vi skulle stanna i Cordoba under natten och det var väll lika bra tyckte vi. Pappa och lille Jesus klickade också verkligen direkt, efter en halvtimme satt Jesus i hans knä. Efter en timme gick han runt och skrek ”Donde esta Anders?” (vart är Anders?). Herregud det tog två månader för honom att lära sig hela mitt namn. Jag tror pappa vann, haha. Men sen, barn älskar honom – alla utan undantag, det är rätt sjukt.

Vi gick en jättelång runda i Cordoba och jag visade det som jag tycker bäst om här. Cordoba är verkligen en jättefin stad, men jag har blivit lite hemmablind och pappa påminde mig om det som tog andan ur mig när jag såg det för första gången.

Vi åt middag på kvällen också och samtalsämnet var såklart Spaniens historia och politik. Spanjorerna är inte så förtjust i med den stundande regeringen därför att de ständigt påminner dem om kriget, men sen samtidigt är det folket som hela tiden tar upp regeringen och vad de gör för fel. Alltså påminner de sig själva precis lika mycket som de tycker att Zapatero gör. Och det där med historien, allt gott kommer från Spanien ungefär – mer orkar jag inte förklara.

La Juderia

Lite Romersk mur

Mesquitans innergard

Lite romersk bro!

Här vid detta torget gar jag i skolan och här spenderar jag alla mina raster

AH, fina fina unge!


Kommentarer
Postat av: Mamma c Ekström

Så väldigt gulliga alla barnen var i sin julkrubba. Ni hade ju tom hittat en riktig liten baby att lägga i krubban. Tur att de satt stilla så de inte ramlade ner från podiet. Man kunde inte låta bli att fnissa för de var så gulligt utklädda. Förtydligande; Den som vaktar fåren heter väl fåraherde. Jag förmodar att fotona är från Cordoba - ser jätte fint ut där ju.

2009-01-08 @ 16:26:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0