Cruces 09

Detta är en helg för en manad sedan ungefär när det firades nagot som kallas för "las Cruces" (korsen). Det var den helgen jag bodde hos Pepa och som gjorde sa att jag blev sugen pa att stanna en manad till. Värdfamiljen akte till stranden och det var sa skönt att slippa dem i fyra hela dagar!
Alla kyrkor i de gamla stadsdelarna sätter ut blomsterprydda kors utanför kyrkan och man sätter upp en temporär bar. Det var helt smockfullt med folk och jag hade en riktigt rolig helg.



Började pa torsdagen med botellon (som pa spanska betyder "stor flaska" men innebär typ förkrök)
Jag och Celia


Pepa och Fernanda
Teresa, Raquel, Carmen, Cristina och Belen
Fernanda och Paloma
Massa med folk
Jesus, jag, Belen och Elena
Sahär ser korsen ut, utsmyckade med blommor


Jag bad nagon ta ett foto pa mig, men han tog pa sig själv istället :(

Sen blev han sur för jag höll pa att fjanta mig framför korset
Det var ju jävelen rent vad de ska vara religösa här nere, som Linn sa
Pepa hade ont i fötterna och fick skjuts


Hoppla hoppla
Charter-brillsen
Jag är grymmast pa robotdansen! eeeeeh...



Det blev fredag och vi sov alldeles för länge. Pepas mamma fixade lunch till oss och gorde jämförelser mellan Spanien och Sverige, det är lika roligt att höra varje gang - nagon som ska försöka sig att första sig pa och uttala sig om ett land de inte har en aning om.
Pa eftermiddagen körde vi och mötte upp Celia och akte till utsiktsplatsen.
Sen pa kvällen var det fest igen
Vi gjorde ett stopp pa Mc Donalds. För det är typ det man gör där uppe, antingen dricker man, eller sa knullar man, eller röker olika former av cannabis, eller sa äter man mat fran Mc Donalds. Vilket syns pa marken som ar full av flaskor, kondomer, jointar och matpapper.
Och istället för att fa en cheeseburgare som jag hade beställt fick jag tva. Pepa: "karolina, med dig far man alltid mat gratis" (med tanke pa pizza hut pizzan jag fick en gang i varas). Herregud, ska jag bli ansedd som matvrak vart jag an kommer?

Ut pa kvällen och det skulle dansas sevillanas. AH vad jag hatar den dansen

Ett av korsen. Pepa, jag och Elena
Här med Maria
Nattabocadillo
Plaza de los dolores
Där de hade satt upp det enda vita korset som jag sag i alla fall - alla de andra var röda.
De är prydda med pelargoner



Pa lördagen var Pepa tvungen att ga pa sin kusins comunion sa jag akte upp och var hos Celia pa dagen. Vi käkade pasta och lag i solen. När det var dags för desserterna pa communionen hämtade Pepa upp mig och vi vräkte i oss. Jag hade velat ta foto där men det är sa himla pinsamt (man märker att det här med communion är en statusgrej, det som de ansag som en liten tillställning ansag jag kunna vara mottagningen pa mitt bröllop) för det var var sa fint där. Det lag i en gammal skola och hade en cateringfirma som sprang som skallade rattor. Han som gjorde communionen hade en san minnesbok som alla skulle skriva i och sjalvklart blev jag ombedd att skriva pa svenska, jag skrev natt i stil med "tack för efterrätten, den var jättegod"
Pa kvällen var det utgang sista dagen och vi traffade nagra killar fram Madrid.
Under alla de här event:sen (hur skriver man egentligen) som finns här i maj dricker man nagot som heter Rebujito - vilket är starkt vitt vin blandat med sprite... helt okej faktiskt.

Celia
Jag fick en superfräsch blasa
Pa kvällen
Kommer ni ihag "Stirret" jag babblade om i höstas, det är hon i mitten hahahahaa, var bara tvungen att ha en bild med henne
Fint!
Elena!
Alejandro och Cristina
Lorena och Elena
Madridbor, cordobeser och en svensk
Han i randigt var typ roligast i världen




Pa söndagen gjorde vi inte sa mycket mer än att vara med Ana och Celia och vräka i sig mat
Min blasa hade utvecklat sig till ett ganska äckligt stadium
Pepa har världens sötaste inneskor
Sen har hon hunnit ta sitt körkort ocksa. Avundsjuk? nej absolut inte...

Det var denna helgen det började bli varmt pa riktigt




Sadär ja, Cruces 09!

Kommentarer
Postat av: Pappa

Vilka olutheranska delar gjorde du då? ;)

2009-06-06 @ 14:25:57
Postat av: Mamma C Ekström

Hej Svejs!

Kan inte låta bli att kommentera den fina klänningen med paisleymönster. Är det en ny klänning du införskaffat eller är den lånad?



Hemma fortfarande strömavbrott i min lägenhet, men det ordnar sig nog tills du kommer hem.



Din mammas (min alltså) släkt tänkte fira dig välkommen hem med en picknick - knytkalas - på Sibbarp. Vi har pratat om att ändra den dagen till Onsdagen efter du har kommit hem, innan midsommar.



Vill påminna dig att du fick faktiskt lite pengar i födelsepresent i Euro, så ngt fint kan du köpa till dig själv som födelsepresent.

Vi syns snart - puss o kram från mamma.





2009-06-09 @ 13:49:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0