Feria 09


Idag tar den tiodagarslångaferian slut. Det har varit fest i tio dagar här i staden med något som heter feria och kan väll liknas till stadsfestivaler ungefär. Varje stad i Spanien har feria men den här i Cordoba varar längst av alla, ferian i Sevilla är dock mest känd.

 

Alla har sagt till mig under hela året ”att när ferian har startat kommer du flippa ut totalt, det är helt galet, det är det bästa som finns” – nu har alla dagar gått och vad kan jag säga mer än att det bästa jag tyckte om med ferian var att vi fick ledigt i två och en halv dag. Det var typ som malmöfestivalen fast vi bytar ut alla matstånd mot diskotek och klubbar istället. Absolut,

visst det var skitkul med hur mycket fest och folk som helst, men SÅ speciellt var det inte.

 

Många av kvinnorna går runt i traditionella ”traje de gitana” alltså en flamencodräkt med volanger och blommor i håret och hela alltet. Dräkterna är verkligen hur fina som helst och dessutom svindyra. Räkna mellan 300-500 € för en dräkt och de väger hur mycket som helst. Så med tanke på min ekonomi och mitt redan alldeles för tunga bagage har det inte känts så aktuellt med en dräkt. Dock har alla mina kompisar klätt sig och kommit i nya dräkter varje dag, åh de har varit så fina.

 

Det började förra fredagen, och premiären till ära spöregnade det. Feria-området ligger bredvid stadens fotbollsarena på grusplaner och ni kan ju bara föreställa er själva vad resultatet blev. Mitt hår låg platt ner slickat runt huvet, mitt smink ett minne blott och jag var totalt genomblöt – det ända jag kunde tänka på var hur i helvete folk kunde tycka om det här?

 

Lördagen var jag där med Pacos släktingar och då var det riktigt roligt. Jag har kommit på att jag alltid har roligast när jag inte är med mina ”vanliga kompisar” här. Visst jag tycker om dem, men ibland har de en fucking i pinne i röven och kan inte släppa loss och tittar ner på alla i omgivningen – orkar inte sånt. Just det, det var den dagen jag åkte direkt ifrån Rafas comunion. Usch den dagen gick jag i samma högklackade skor från tolv på morgonen till fyra på natten, tur att de skickade hem mig i taxi!

 

På söndagseftermiddagen var vi där med alla kusiner och åkte karuseller. De tvingade upp mig i alla karuseller med vatten och såklart blev jag asblöt.

 

Sen var det inte dags igen förrens på onsdagen. Vi gick bara halva dagen sen var det iväg till ferian. Det var 40 grader och jag trodde jag skulle dö. Från baren sprutade dem öl ur slang för att svalka men det blev mest bara klibbigt. De spelade den roligaste musiken, hade DJ:s som fick upp stämningen något otroligt och tävlingar där publiken deltog och avgjorde vem som vann. Det roligaste var nog när en tjej gick upp och sa ”oye moreno, mirame” (”ey du den mörke titta på mig!”), till en bartender och skrek en låtsats orgasm till honom. Även fast han var mörkhyad kunde man se hur han var röd som en tomat haha. Det tråkigaste var nog att typ tio tjejer skulle göra likadant.

Hem och byta om och äta och sen ut igen. Torsdagen såg väll ungefär likadan ut förutom att den slutade med en smärre katastrof. Fredagen skulle sett likadan om jag hade gått ut men det gjorde jag inte på grund utav katastrofen. Jag kunde riktigt höra igenom telefonen hur pappa skakade på huvudet när jag berättade vad som hänt. Vad som hände får ni lista ut själva med era fantasirika skallar.

Igår gick jag ut med helt annat folk än vad jag brukar och en fin person kastade pilar och vann en enorm panda till mig – som en jävla zigenare snodde, åh vad arg jag blev. Annars åkte jag karusell och käkade kebab. Fint slut på en kulig vecka.

Ping pong fuera



Fredagen. En Argentinare och Jag som var skitsur och bara ville hem
När vi var där pa söndagen.
Det fanns levandes ponny:sar som fick ga runt och runt och runt i all evighet. Jag tyckte sa synd om dem
Kusinen Jose-Cruz ville ocksa aka
Kusiner, mostrar och morföräldrar
Lille francisco
Maria och Francisco
Jose-Cruz och Jesus




Onsdag eftermiddag
Hej folk!
Belen, jag och Elena
Pallar med spaniens färger
När vi gick ut pa kvällen stötte vi pa Elenas föräldrar som tvingade oss till att sätta oss ner ta en liten tapas och en liten öl
Jag fick alla latar jag ville ha, den bästa DJ:n!
Det blev mat och karusellpaus



Torsdag: Jag Jesus o Pepa




Jag maste bara visa vilka fina dräkter folk har, de här bilderna har jag snott men det är pa tjejer i min klass.

Lucia o Patricia
Pepa, Carmen, Teresa o Cristina
Lucia (det är hennes mamma som gjort den här)
Begoña, Lucia o Patricia

Ana, Maria, Mercedes o Pepa

Kommentarer
Postat av: Mamma C Ekström

Vilka kalaspinglor!

Nu har du väl festat färdigt för ett tag, o så får du börja packa så du kan komma hem o vila upp dig.

Du fyller ju snart år så Grattis, Grattis, Grattis.

Något 18-årskalas blir det tyvärr inte hos mamma, men vi pratade ev om att ha picknick tillsammans o hälsa dig välkommen på tisdagen när du kommit hem. Det skulle kanske varit en överraskning, men jag tänkte att du kanske kan se fram emot ngt kul när du kommer hem.

Puss o kram från mamma.

2009-06-01 @ 17:55:20
Postat av: Mamma C Ekström

Hej Karolina.

Kopplar in mig för att kolla om du skrivit ngt mer.

Är på stadsbiblioteket där jag har förtidsröstat till EU valet, o jag valde det parti som jag sa när vi pratade förra gången.

Hoppas det ordnade sig med din poströstning.

Hemma har det blivit kyligare o blåsigare väder, så nu måste man ha varmtröja på igen.

Denna veckan är det studentutsläpp o man hör det tutar om kvällarna o studenterna går omkring o sjunger om hur bra de är. Fast jag känner inte ngn som tar studenten detta året heller, så ngn studentfest kommer man inte på.

Många pussar o kramar. Längtar att du ska komma hem.

Mamma.









2009-06-03 @ 14:28:39
Postat av: Mamma C Ekström

Just call to say i Love You. o Grattis - Grattis- Grattis från mamma.



2009-06-04 @ 14:55:03
Postat av: Gratulanter från Skäralidsgatan

18 stora Grattisar på din dag i dag !

Vi får sjunga för dig när du är hemma och äter

wåfflor...

Längtar till du kommer hem.

Kramar från Stefan, Nette och grabbarna grus.

2009-06-04 @ 21:09:47
Postat av: Bunkefloborna

Skulle bara gratulera på din stora dag!

Har du börjat nedräkningen till hemfärden?

Inte så många dagar kvar nu! Ha det så bra! Vi ses!

Grattis-kramar från Marie, Mats och kusinerna i Bunkeflo

2009-06-04 @ 21:35:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0